דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לדים: חלום בנוי מאור 

מאת    [ 06/01/2011 ]

מילים במאמר: 466   [ נצפה 2380 פעמים ]

גופי תאורה רבים יש בעולם. מדוע כה הרבה? כיוון שאי-אפשר לדמיין את התרבות האנושית בלי אור. בשנים האחרונות נוספו גופי תאורה מסוג חדש: לדים. לדים הם צעד נוסף בהיסטוריה של האור המלאכותי שבני אדם יוצרים משחר ההיסטוריה. שהרי זוהי ההיסטוריה האנושית של התרבות בכל מקום: הניסיון הבלתי פוסק להאיר את החושך, ללכוד את האור, לעצב את העולם באמצעות אור.

הרבה חומרים משמשים אותנו כשאנו רוצים לעצב את הסביבה שבה אנו חיים, את החללים שבהם אנו גרים ועובדים, מבלים ונרגעים. אחד מהחומרים שבהם ניתן לעשות שימוש רב עוצמה כדי לעצב את הסביבה שלנו הוא האור. דוגמא אחת לשימוש עיצובי רב עוצמה באור הוא תאורת לדים על כל סוגיה השונים. תאורת לדים היא ההמשך הישיר של גילוי האש אי שם במערה רחוקה בעידן רחוק. מאז שהאדם הראשון גילה את האש הוא השתמש בה לא רק כמקור לחום, כדרך להגנה מפני חיות טרף וגם – יותר מאוחר – כדי לבשל את האוכל שלו, הוא השתמש באש כדי לעצב את המקום שבו הוא חי. האור של האש הדף את החושך ואפשר לאדם ליצור לעצמו סביבה חדשה ושונה.

כיום האדם כבר אינו זקוק לאש כדי להדוף את החשיכה אבל הוא עדיין משתמש באור כדי לעצב את המקום שבו הוא חי. השימוש בתאורת לדים איננו כל-כך שונה מהשימוש שהאדם עשה פעם באש. גופי תאורה עם לדים נועדו לכמה וכמה מטרות שונות והם ממלאים פונקציות שונות עבורנו בתרבות שבה אנו חיים. לדים משמשים קודם כל כדי להאיר לנו בעולם, בין אם מדובר בפנס כיס או במנורת רחוב. השימוש באור שמפיקים לדים מאפשר לנו לשנות את הסביבה שבה אנו חיים. לדים הופכים את הלילה ליום ומגרשים את החושך לפינות רחוקות. גופי תאורה אלה למעשה מעצבים עבורנו את המציאות עד שאנחנו כבר לא מודעים לכך שחל איזשהו שינוי במציאות.

שלא כמו האדם הקדמון שהיה זקוק לאש כדי לשרוד, כיום האדם מן הישוב אינו נמצא במאבק הישרדותי יום יומי. השימוש בתאורת לדים לא נועד להציל אותו ממוות אלא ליצור עבורו סביבה שונה ומעוצבת. לדים מאפשרים לאדם מן הישוב לעצב את הבית שלו או את מקום העבודה שלו באמצעות פיסול באור. הגמישות של גופי תאורה אלה, המגוון הרחב הקיים והאפשרויות השונות שגלומות בהם יוצרים מרחב תמרון אדיר עבור מי שרוצה להשתמש באור כדי לעצב חלל נתון כלשהו.

אך לדים אינם כאן רק כדי לעצב את החלל אלא גם בשביל ליצור חללים חדשים לחלוטין, לבנות מציאות אחרת באמצעות אור: לבנות חלום מאור. הגבולות של העיצוב נפרצים ללא הרף כיוון שהדמיון האנושי איננו מוכן להגביל את עצמו בתוך המציאות הקיימת הסובבת אותו. האדם הקדמון השתמש באש כדי לחלום, ליצור סיפורים על קירות המערה באמצעות משחקי אור וצל. האדם המודרני משתמש בתאורת לדים כדי ליצור יקום אחר שנבנה על-ידי שימוש באור שמפיקים גופי תאורה ומשחק בצללים שנוצרים יחד עם כל אור. לדים – וזו התוצאה של התרבות האנושית – יוצרים עבורנו חלום שקורם גוף וחיים מאור וצל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב